Hem / Arbetsteam
Alla företag som i någon mån jobbar med service och bemötande vill ha ett tajt och motiverat arbetsteam.
Därför har vi tagit fram tre enkla steg som säkerligen kommer att lyfta serviceprestationen på er arbetsplats. Kom ihåg att man når bäst resultat tillsammans!
För att se vilka punkter ditt arbetsteam behöver utveckla kan du ta hjälp av vår lista på vad bra service och bra bemötande innebär. Sedan är du redo att börja arbeta enligt de tre stegen.
Det första steget är såklart att ge ert företag personal med goda servicekompetenser. Oavsett om det innebär rekrytering av färdigutbildad arbetskraft eller utbildning för befintlig personal.
För er som istället vill öka servicekompetensen hos den befintliga personalen hittar ni kurser i kundbemötande på den här sidan.
Ett av de mest grundläggande stegen är att skapa ett socialt klimat som du och dina kollegor trivs med. Känner man sig trygg och säker med sin arbetsgrupp är det mycket enklare att utvecklas och nå sin fulla potential.
Att ha rätt system för ditt team att jobba i underlättar arbetet och ger kunderna en bättre upplevelse. Att integrera er samtalshantering med ett CRM-system ger kundtjänsten uppdateringar om kunden i realtid, det hjälper er att ge bästa möjliga service.
Jobbar ni med försäljning eller undersökningar kan ett dialer system hjälpa era medarbetare att arbete mer effektiv och spara tid genom att systemet själv ringer upp nästa nummer, kan ringa till flera samtidigt och sorterar bort samtal som hamnar hos en telefonsvarare automatiskt.
Du som är chef eller arbetsledare för en grupp har naturligtvis ett stort ansvar för att ert kundbemötande ska fungera. Men du kan inte göra jobbet själv.
Något som är bland det viktigaste verktyget för att skapa en motiverad och serviceinriktad arbetsplats, men som ofta tyvärr förbises, är uppskattning av sina medarbetares jobb.
Se till att uppmärksamma de prestationer som är bra, så ökar du garanterat gruppens motivation. Här kan du läsa om fler tips om vad som gör en bra chef.