Bygg ett serviceinriktat arbetsteam

Tre steg för att öka företagets servicetänk

Alla företag som i någon mån jobbar med service och bemötande vill ha ett tajt och motiverat arbetsteam.

Därför har vi tagit fram tre enkla steg som säkerligen kommer att lyfta serviceprestationen på er arbetsplats. Kom ihåg att man når bäst resultat tillsammans!

För att se vilka punkter ditt arbetsteam behöver utveckla kan du ta hjälp av vår lista på vad bra service och bra bemötande innebär. Sedan är du redo att börja arbeta enligt de tre stegen. 

Steg 1: Skaffa rätt kompetenser

Det första steget är såklart att ge ert företag personal med goda servicekompetenser. Oavsett om det innebär rekrytering av färdigutbildad arbetskraft eller utbildning för befintlig personal.

Steg 2: Skapa samhörighet med teambuildingaktiviteter

Ett av de mest grundläggande stegen är att skapa ett socialt klimat som du och dina kollegor trivs med. Känner man sig trygg och säker med sin arbetsgrupp är det mycket enklare att utvecklas och nå sin fulla potential.

Ta hjälp av ett passande rekryteringsföretag om ni behöver hjälp med att anställa. För er som istället vill öka servicekompetensen hos den befintliga personalen hittar ni kurser i kundbemötande på den här sidan.

Steg 3: Uppmärksamma bra prestationer

Du som är chef eller arbetsledare för en grupp har naturligtvis ett stort ansvar för att ert kundbemötande ska fungera. Men du kan inte göra jobbet själv.

Något som är bland det viktigaste verktyget för att skapa en motiverad och serviceinriktad arbetsplats, men som ofta tyvärr förbises, är uppskattning av sina medarbetares jobb.

Se till att uppmärksamma de prestationer som är bra, så ökar du garanterat gruppens motivation. Här kan du läsa om fler tips om vad som gör en bra chef.